Monday, June 25, 2012

Anda Stress ? ?

Stress ? ? Apa itu Stress ? ? Stress bermaksud tekanan dalam diri sendiri. . Menurut Han Seyle stress itu ada dua iaitu EUSTRESS (positif) dan DISTRESS (negatif). Eustress ialah stress yang positif iaitu seseorang akan sanggup menerima cabaran dalam melaksanakan sesuatu tugas. Ini membantu individu mencapai sesuatu matlamat. Individu akan sanggup mengharungi pelbagai dugaan dan halangan.  Manakala Distress pula ialah stress yang negatif iaitu menyebabkan perasaan marah, hilang kawalan diri, merasa diri tidak selamat. Ianya memberi kesan kepada kesihatan diri, kecederaan yang serius kepada fizikal dan psikologi.

Salah satu cara untuk mengawal stress ialah pengawalan kesihatan secara holistik. Iaitu perubahan cara hidup meliputi fizikal, psikologi dan sosial. Kesan negatif stress ialah ponteng, lewat, kurang tumpuan, daya ingatan lemahPenyelia / pegawai perlu menangani dengan baik pekerja bawahan yg terlibat dengan stress. Kenaikan pangkat juga menyebabkan stress. Ini adalah kerana pekerja terpaksa menerima bebanan yg lebihAda pekerja tidak mahu kenaikan pangkat kerana tidak sanggup menerima bebanan tambahan.Ada pekerja mahu kenaikan pangkat tetapi tidak sanggup dengan stress, sakit kepala dan tanggungjawab yang bakal ditanggungStress akan menyebabkan pelbagai penyakit seperti ulcer, strok, serangan jantung, menagih arak, dadah, anti-sosial, pengeluaran merosot, ponteng, dimasukan hospital, kematian dan banyak lagi.

*Perkara yang penting bagi kita lakukan ialah untuk menguruskan diri kita secara efisen.  Pada asasnya sebahagian besar dari anda terpaksa hidup berdikari dan kegagalan untuk menguruskan kehidupan harian adalah punca utama stress.
Menangguh kerja, kekurangan wang, konflik dengan sabahat/kekasih, masalah kekeluargaan dan berbagai lagi situasi adalah perkara-perkara yang biasa kita hadapi.
Kejayaan  kita menguruskan perkara-perkara ini dengan baik akan menentukan tahap stress kita.   Dengan perkataan lain bagaimana kita menguruskan tekanan adalah cara utama untuk mengurangkan tahap stress yang kita alami.








# Jom pakat ramai-ramai borong ais krim dan coklat kat kedai-kedai yang berhampiran....






No comments:

GG Manchester United

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tabungan Lara

Jiwa Lara World - Bila Pena Mula Menari Menulis Kalimah Tanpa Hentinya...